Plany Ministerstwa Finansów związane z cyfryzacją księgowości, a także konieczność pracy zdalnej wymuszona przez pandemię Covid 19 zmieniła polski rynek księgowy. Większość biur rachunkowych szuka nowych technologii, a zdecydowana większość zaczyna doceniać rozwiązania, jakie proponują programy rachunkowe online. To tylko niektóre wnioski z Badania Taxomatic 2020, jakie zostało przeprowadzone wśród biur rachunkowych.
Zmiany wymuszone przez Ministerstwo Finansów
Prawie 60% księgowych zdaje sobie sprawę z konieczności przeniesienia codziennej obsługi do oprogramowania w nowych technologiach. Jako główne powody podają m.in. świadomość nieuchronności nadchodzących zmian. Chodzi m.in. o plany Ministerstwa Finansów związane z cyfryzacją księgowości, które już zostały wdrożone (np. kasy fiskalne online, raportowanie za pośrednictwem Internetu), czy te na których szczegóły cały czas czekamy (m.in. centralny rejestr faktur).
Dla wielu księgowych nowe technologie są też gwarancją pozostania na rynku. Ceny obsługi księgowej spadają, a koszty prowadzenia biura rosną, więc tylko automatyzacja przynajmniej części procesów pozwoli na pozyskanie nowych klientów bez konieczności zwiększania zatrudnienia. To z kolei sprawi, że przychody biura nie spadną i nie będzie mu grozić upadłość.
Funkcjonalności online doceniane przez biura
Z kolei księgowi, którzy przyznali, że nie szukają rozwiązań w nowych technologiach (ok. 40% ankietowanych) w większości tłumaczyli, że nie mają świadomości, że takie rozwiązania już istnieją na polskim rynku i są dostępne nawet dla pojedynczych biur, a nie tylko dla wielkich korporacji. Niewielka część księgowych przyznała także, że boi się nowych technologii, a decydujące przy wyborze oprogramowania są stare przyzwyczajenia.
Spośród tych, którzy już zdecydowali się na wybór oprogramowania w nowych technologiach zdecydowana większość (89%) przyznała, że funkcjonalności, jakie oferują te narzędzia są porównywalne do tradycyjnych programów obecnych na rynku od wielu lat. Z kolei prawie jedna trzecia uważa, że funkcjonalności są zdecydowanie lepsze.
Również zdecydowana większość (około 90%) uznała, że rozwiązania dotyczące codziennego funkcjonowania programów online (np. płatności w formie miesięcznego abonamentu, albo jeden login do wszystkich modułów i funkcjonalności księgowych) są zdecydowanie lepsze, niż w tradycyjnych programach.
Usługi dodatkowe i prowizja dla biura
Z kolei ponad 80% ankietowanych przyznało, że atrakcyjna z punktu widzenia funkcjonowania ich biur jest dodatkowa oferta dla klientów generowana przez programy w nowych technologiach. Chodzi o tzw. usługi dodatkowe, z których mogą korzystać klienci biur po zalogowaniu do programu księgowego (np. wysyłka listów bez chodzenia na pocztę, dostarczanie dokumentów w formie cyfrowej zamiast bezpośredniej wizyty w biurze, windykacja, czy w przyszłości faktoring, kredyty itp.). Jeśli firmy obsługiwane przez dane biuro korzystają z tych usług, wówczas biuro otrzymuje dodatkową prowizję.
Biura rachunkowe, które nie były zainteresowane tego typu ofertą argumentowały, że chcą się skupić tylko na obsłudze księgowej albo obawiają się oporu ze strony klientów. Z kolei te, które chętnie będą korzystały z możliwości, jakie w tym obszarze dostarczają nowe technologie zwróciły uwagę również na inne usługi, jak np. leasing, czy wzory dokumentów, które byłyby szczególnie atrakcyjne dla obsługiwanych przez nie klientów.
Programy online wybierane ponownie
Z punktu widzenia programów w nowych technologiach na pewno cieszy fakt, że 94% ankietowanych wybrałoby jeszcze raz takie właśnie narzędzia, gdyby ponownie zmieniały program księgowy.
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu wśród biur rachunkowych z całej Polski. Programem w nowych technologiach, który stanowił punkt odniesienia był Taxomatic – program księgowy online do pełnej księgowości i KPiR. Ankietowani zostali wybrani spośród biur rachunkowych, które wyraziły chęć udziału w badaniu po informacjach, jakie ukazały się w social mediach, newsletterze, a także na stronie Taxomatic.pl.
Przy wyborze biur kierowano się ich zróżnicowaniem pod względem wielkości, liczby obsługiwanych firm, a także doświadczeniem pracy z narzędziami w nowych technologiach. Wszystkie ankiety zostały przeprowadzone na zasadzie bezpośrednich rozmów, co umożliwiło zadawanie dodatkowych pytań.