Jednym z powodów stworzenia Taxomatic, był pomysł 1 loginu do wszystkich danych finansowo-księgowych. Dlatego cieszy nas to, że ruszyły prace nad projekt e-Urząd Skarbowy. Dzięki 1 loginowi załatwimy wszystkie sprawy podatkowe i otrzymamy lepszy dostęp do swoich danych.
Piszemy ten artykuł tuż po wizycie i musimy to powiedzieć: szykuje się prawdziwa rewolucja. Prace nad usługą będą trwały 36 miesięcy i pochłoną 120 mln złotych. Pierwsze efekty poznamy jeszcze w tym roku. Sprawdźmy, co zyskają księgowi, przedsiębiorcy czy notariusze.
Skąd pomysł na e-Urząd Skarbowy?
Celem jest skrócenie czasu obsługi podatników. W tej chwili brakuje systemu za pomocą którego podatnik ma możliwość załatwienia online spraw podatkowych w zakresie podatku PIT, CIT, VAT, jak i sprawdzenia stanu ich realizacji przez KAS. Problemem jest też brak dostępu online do indywidualnych informacji dotyczących klienta, które znajdują się w zasobach Krajowej Administracji Skarbowej. Kolejną przeszkodą jest konieczność załatwienia wielu spraw podatkowych osobiście w urzędzie lub w formie papierowej. Z punktu widzenia KAS informacje dotyczące podatników i płatników są rozproszone – trudno o szybką i skuteczną analizę sytuacji. Ministerstwo podkreśla, że ważne jest ograniczenie nieprawidłowości w realizacji obowiązków podatkowych, a o to łatwo, gdy musimy korzystać z kilku loginów, dostarczać dokumenty osobiście czy stale powiększać nasze papierowe archiwum. W obecnym systemie podatkowym brakuje także jednego miejsca, w którym złożymy i przejrzymy wszystkie wnioski, deklaracje, pisma – również ten problem ma rozwiązać e-Urząd.
Co zyskamy?
Przede wszystkim możliwość załatwienia spraw online w zakresie PIT, CIT, VAT, w tym złożenia deklaracji. Dodatkowo klienci KAS będą mogli skorzystać z aplikacji (mobilnej i webowej) z 5 usług e-Urzędu:
- Kanału e-Podatnik.
- Kanału e-Płatnik.
- Kanału e-Pełnomocnik.
- Kanału e-Notariusz.
- Kanału e-Komornik.
Dla tych usług zostaną udostępnione informacje dotyczące wszystkich podatków obowiązujących daną osobę/firmę: rozliczeń, statusu załatwianych spraw, składanych wniosków i przekazywanych pism. W jednym miejscu będzie można pobrać wydane zaświadczenia np. o niezaleganiu z podatkami.
Jeśli projekt zostanie zrealizowany to zyskają na tym wszyscy, a najbardziej ci, którzy pełną wiele ról – np. są zatrudnieni, a jednocześnie należą do zarządu spółki. Wówczas taka osoba będzie widziała wszystko, co jest z nią związane z perspektywy udziałowca, jak i pracownika.
Nie przewidziano osobnej aplikacji dla biegłych rewidentów. Aby korzystać z zasobów e-urzędu, będą musieli uzyskać pełnomocnictwo dla każdego klienta – musi je poświadczyć KAS. Nie będzie także osobnego panelu dla biur rachunkowych. Księgowi będą musieli skorzystać z tego samego rozwiązania, co biegli rewidenci.
Dostęp do aktów notarialnych i rachunków bankowych
Projekt przewiduje udostępnienie zasobów informacji w KAS. Dzięki integracji, w zależności od naszej roli np. pełnomocnika, podatnika będziemy mogli sprawdzić:
- stan rozliczeń w poszczególnych podatkach;
- status spraw, terminów;
- dane ewidencyjne;
- nr rachunków bankowych;
- udzielone pełnomocnictwa;
- akty notarialne;
- zaświadczenia I obowiazujące przepisy prawa dot. podatków.
SMS z przypomnieniem
Operator sieci komórkowej wysłał SMS o płatności za abonament? Niedługo Urząd Skarbowy będzie nam przypominał o terminach uregulowania podatków. Na wysyłkę powiadomień SMS w przyszłym roku przeznaczono 2,6 mln złotych.
Uzupełnienie działających systemów
Portal będzie uzupełniać dotychczasowe systemy, dzięki czemu analiza danych ma być jeszcze prostsza. Jako projekty komplementarne wskazano:
- portale: obywatel.gov.pl i biznes.gov.pl;
- Systemy: e-Doręczenia, e-Płatności, e-Tożsamość;
- Systemy podatkowe: POLTAX Plus, Witraż;
- REALIT’y – Centralny system obsługi egzekucji administracyjnej;
- CRM – rozwiązanie klasy Customer Relationship Management;
- VAT_OUT – Zastąpienie deklaracji VAT plikiem JPK;
- Twój e-PIT;
- Wykaz podatników VAT;
- BASE-AML - CRBR (Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych), który ma służyć przetwarzaniu i udostępnianiu informacji o beneficjentach rzeczywistych spółek;
- CRCZM – Centralny Rejestr Czynności Majątkowych.
1 878 120 spraw rocznie
Ministerstwo Finansów prognozuje, że udostępniając portal, w którym będą podpięte różne usługi, załatwimy niemal dwa miliony spraw. Byliśmy ciekawi intefejsu aplikacji (szukanie podobieństw do Taxomatic? ;)), lecz prace nad panelem i jego użytecznością rozpoczną się dopiero pod koniec 2019 r. Pełen dostęp do konta otrzymamy w ciągu 3 lat. Każda przygotowana usługa ma być na bieżąco udostępniana. Najszybciej, pod koniec tego roku możemy się spodziewać modułu dotyczące aktualizacji danych z różnych systemów. MF ma też postawić nacisk na edukację. Przejrzysty panel, jasna komunikacja…Z ciekawością będziemy przyglądać się temu, co przyniosą kolejne miesiące.