Maj w tym roku nie kojarzył się raczej przedsiębiorcom z beztroskim odpoczynkiem w pobliżu kwitnących bzów czy pracy z laptopem w parku przy drzewku magnolii. Kwitły za to wątki na forach internetowych na temat RODO. Zawiódł się ten, kto uciekł na Facebooka, żeby tylko nie czytać nic o nowym rozporządzeniu UE. Również i tam w grupach tematycznych dla przedsiębiorców mnożyły się wątki. A wiele pytań pozostawało bez odpowiedzi.
„Jak to będzie? Czy nasze firmy upadną?” – o to pytali właściciele sklepów, freelancerzy, księgowi, a nawet dyrektorzy szkół.
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
sprawdził, jak RODO wpłynęło na działania przedsiębiorców w ostatnich
miesiącach. Gdy emocje już trochę opadły, można było dowiedzieć się, co
zmieniło się w polskich firmach. Badanie zostało zrealizowane w dniach 1-21
sierpnia. Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych na
stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych m.in.: Gazeta.pl,
Onet, Wirtualna Polska.
Potrzebne, ale przeszkadza
Dodatkowe komunikaty o przetwarzaniu danych na stronach www,
internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie uważają, że przeszkadzają im w
przeglądaniu treści. RODO pozostawia dużo miejsca na interpretację i to właśnie
okazało się zgubne. Zabrakło konkretnych wyrażeń, formuł, które można było
zawrzeć na swojej stronie www. Wysiłki i
tak poszły trochę na marne – aż 58% badanych zamyka okno komunikatu bez
czytania go.
Co jeszcze zniechęca użytkowników? Wymóg udzielania zgód lub
wprowadzania dodatkowych ustawień do przeglądarki. Większość badanych chciałaby
prostszego i szybszego rozwiązania. Jakiego? Badani nie podzielili się
konkretnymi rozwiązaniami. Cała nadzieja w specjalistach od UX.
19% skorzystało z prawa do sprzeciwu wobec profilowania, 13% z prawa do bycia zapomnianym. Wejście rozporządzenia nie zachęciło aż 67% badanych do skorzystania ze swoich nowych praw.
Skutki RODO widoczne są najbardziej w większej liczbie
wyskakujących okienek na stronach www. Niestety źle zaprojektowane okno
powoduje, że użytkownik może zrezygnować z przeglądania strony. Szczególnie na
urządzeniach mobilnych, gdy ekran jego telefonu nie jest dostosowany do strony
– trudno znaleźć „x”, który zamknie okienka. Już 2 lata temu w Polsce, za 60%
wejść na strony internetowe odpowiadały urządzenia mobilne. 2018 r. zakończymy
pewnie z jeszcze wyższym wskaźnikiem.
RODO zatem, jest wyzwaniem dla tworzących politykę firmy i
komunikaty nie budzące wątpliwości, zgodnych z rozporządzeniem UE. Wyzwaniem
jest również przygotowanie sprawnie działających stron firmowych, z których
klient nie będzie chciał uciec, ponieważ zmęczy go liczba wyskakujących okien.
Badania wykonano na potrzeby IAB Polska. Pełen raport do pobrania: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-rodo-w-opinii-internautow-2/