Pewnie wielu z nas nawet o tym nie słyszało i nie wie co oznacza ten skrót. Mowa oczywiście o PUE – ZUS z kolei jest znany każdemu przedsiębiorcy. A chodzi o niezwykle praktyczne narzędzie: Platformę Usług Elektronicznych.
Dzięki PUE, ZUS może stać się dużo bliższy. Za pośrednictwem tej platformy możemy nie tylko przeglądać dane, jakie zostały na nasz temat zgromadzone w ZUS, ale też na przykład przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe, zadawać pytania, a nawet składać wnioski i – również drogą elektroniczną – otrzymywać na nie odpowiedzi. Co więcej, dzięki PUE, ZUS może zabrać nam mniej czasu - platforma umożliwia nam umawianie się na wizyty w oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak zalogować się do PUE ZUS - potwierdzenie tożsamości
Żeby w pełni korzystać z funkcjonalności, jakie daje PUE ZUS trzeba oczywiście posiadać swój profil. Żeby to zrobić należy najpierw zarejestrować się na stronie ZUS, a następnie potwierdzić tożsamość. Sama rejestracja jest bardzo prosta – ogranicza się właściwie do wypełnienia odpowiedniego formularza i zaakceptowania regulaminu, a także wyrażenia zgody na przetwarzanie danych. Jedynym problemem przy rejestracji do PUE ZUS może być potwierdzenie tożsamości, które jest niezbędne do korzystania z pełnej funkcjonalności portalu. Mamy do wyboru dwie opcje – elektroniczną i – nazwijmy ją roboczo – osobistą.
Z pierwszej mogą skorzystać posiadacze podpisu elektronicznego. Chodzi o certyfikat kwalifikowany albo profil zaufany ePUAP (Platforma Usług Administracji Publicznej). Rejestrując się do PUE ZUS należy wówczas wybrać odpowiednią opcję.
Z elektronicznej wersji potwierdzenia tożsamości mogą też skorzystać posiadacze profilu w bankowości elektronicznej. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku zostaniemy zweryfikowani w PUE ZUS, tylko jeśli bank z którego korzystamy ma podpisane odpowiednie porozumienie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Jeśli z kolei nie możemy skorzystać z żadnej z tych opcji, pozostaje nam wspomniana weryfikacja „osobista”. Rejestrując się do PUE ZUS wybierzmy wówczas profil niezaufany. Pamiętajmy, że po uzupełnieniu wszystkich danych kontaktowych musimy w ciągu siedmiu dni osobiście potwierdzić tożsamość w najbliższej jednostce ZUS. W innym przypadku, po tym czasie, nasz login zostanie usunięty z bazy PUE ZUS i będziemy musieli przechodzić proces rejestracji jeszcze raz.
Co pracownik, a co przedsiębiorca sprawdzą w PUE ZUS?
Każda osoba ubezpieczona, czyli właśnie na przykład pracownik, może w PUE ZUS sprawdzić wszystkie dane, jakie zapisane są na osobistym koncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi m.in. o informacje o stanie konta, a także na przykład o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Z kolei przedsiębiorca może nie tylko sprawdzać dane. Korzystanie z PUE ZUS pozwala właściwie zastąpić wizyty w jednostkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na przykład dzięki aplikacji ePłatnik można zgłaszać pracownika do ubezpieczeń. Można także wypełnić, a następnie przekazać dokumenty rozliczeniowe. Na PUE ZUS znajdziemy na przykład wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Po wypełnieniu, wystarczy go – również za pośrednictwem PUE ZUS – przekazać elektronicznie, a następnie po wygenerowaniu zaświadczenia, odebrać je - również z portalu PUE ZUS.
Warto jednak pamiętać, że do korzystania z opcji wysyłki dokumentów za pośrednictwem PUE ZUS potrzebujemy dodatkowej identyfikacji. Chodzi o profil zaufany ePUAP albo podpis elektroniczny. Bez tych narzędzi ta opcja PUE ZUS będzie niedostępna.Dodatkowo osoby, które pobierają świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mają dzięki PUE ZUS dostęp do swoich PIT-ów. Chodzi także o formularz, w którym wyliczony zostaje roczny podatek obliczony przez ZUS.
Bardzo wygodna jest także możliwość rezerwacji wizyty w jednostce ZUS. Dzięki temu możemy ograniczyć czas, jaki zabierze nam czekanie na rozmowę z urzędnikiem. Co więcej PUE ZUS sam podpowie nam do której jednostki powinniśmy się udać – czyli która jest zgodna z naszym adresem zamieszkania.