Do faktur czasem podchodzimy dość beztrosko. Ot, świstek papieru, który trzeba odebrać przy zakupach zamiast paragonu, a potem dostarczyć do księgowej. Albo dowód sprzedaży, który wystawiamy naszym klientom… Faktura to w rzeczywistości dokument. Podstawa naszego rozliczenia. Dokładnie zdefiniowana przez ustawę.
Elementy faktury VAT
- datę wystawienia
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku (chodzi oczywiście o NIP)
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi (tu także oczywiście chodzi o NIP)
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (chodzi w tym przypadku o cenę jednostkową netto)
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (tu także mowa o wartości sprzedaży netto)
- stawkę podatku
- sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
- kwotę należności ogółem
Co jeszcze powinna zawierać faktura VAT?
Faktury wystawia się najczęściej w dwóch egzemplarzach. Jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje sprzedający przekazując do dokumentacji podatkowej. Często jeszcze można spotkać podział na oryginał i kopię, gdzie oryginał otrzymuje kupujący, a kopia trafia do sprzedającego. Ustawa nie wspomina jednak o takim podziale i nie różnicuje rangi takich dokumentów.