Dla właścicieli firm
KsięgowośćTematy pomocy
Księgowość
Okresy obrachunkowe
Numeracje i indeksy
Plan kont
Ogólne informacje o planie kont
Dodawanie kont ręcznie
Import planu kont
Schematy księgowe
Dekrety księgowe
Dodawanie dekretów
Nagłówek
Pozycje dekretu
Zakładka Pozycje dekretu
Zakładka rejestr VAT
Pozycje dekretu walutowe
Stopka dekretu
Lista dekretów
Operacje na grupie dokumentów
Zapisy na kontach
Definiowanie zakresu danych
Zestawienie
Salda i obroty
Wynik ustawień - zestawienie
Rachunek zysków i strat
Parametry
Projektowanie raportu
Wygenerowany raport
Bilans
Rozpoczęcie pracy
Kasa Niezbędne ustawienia
Kasa Dodawanie (edycja) raportu kasowego
Kasa Nagłówek raportu
Kasa Pozycje raportu
Kasa Stopka raportu
Kasa Lista raportów kasowych
Bank
Bank Niezbędne ustawienia
Bank Dodawanie (edycja) raportu bankowego
Bank Nagłówek raportu
Bank Pozycje raporty bankowego
Bank Stopka raportu bankowego
Bank Lista Raportów Bankowych
Bank Podgląd
Dla kogo przeznaczony jest program?
Czy mogę liczyć na pomoc księgowego, żeby mieć pewność, że rozliczam się poprawnie w programie?
Dlaczego nie działa KPiR? Jak mam skorzystać z programu skoro nie mogę go przetestować?
Czy są opłaty ukryte?
Mam spółkę z o.o., jaki pakiet wybrać?
Jak działa 30-dniowy okres próbny?
Jak usunąć konto?
Jak usunąć firmę?
Czy mogę przenieść dane z innego programu księgowego do Taxomatic?
Czy program przeznaczony jest dla stowarzyszeń i czy jest dla nich za darmo?
Prowadzę biuro rachunkowe i jestem zainteresowany programem. Czy naprawdę jest bezpłatny? Jak to działa?
Czy planujecie nawiązać współprace z doradcami podatkowymi lub biurami księgowymi, które obsługiwałyby pełną księgowość za pomocą Taxomatic?
Jakie formy płatności akceptujecie?
Czy muszę podpisywać umowę?
Czy wystawiają Państwo fakturę VAT?
Jak kupić punkty?
Jakie rodzaje faktur mogę wystawić w Taxomatic?
Jak wysłać JPK do urzędu?
Czy można wystawić fakturę RR?
Jak ustawić rabat w fakturze?
Jak zrobić księgowanie listy płac na kontach?
Jak wyglądają możliwość księgowania faktur z różnicami kursowymi (faktura po kursie z dnia, a płacona w dniu z innym kursem)?
Jak zrobić bilans otwarcia?
Jak mogę zmienić status faktury na zapłaconą?
Jak mam utworzyć schematy księgowe?
Czy mogę zaimportować dokumenty z innego programu?
Jak wysłać PIT/CIT do US ?
Numeracje i indeksy
Żeby rozpocząć księgowanie musimy jeszcze dokonać zmian lub dodać ustawienia w opcjach programu a w szczególności dotyczy to opcji numeracje i indeksy.Wchodzimy w Ustawienia -> Numeracje i indeksy i schodzimy kursorem na sam dół, do sekcji Numeracje dokumentów księgowych.
W tym miejscu ustawiamy sposób numeracji dokumentów księgowych, szczegółowe zasady ustalania numeru i konstrukcji numeracji są opisane w rozdziale o ustawieniach. Ze względu na to, iż istnieje wiele rodzajów numeracji i sposobów oznaczania dokumentów numeracje te należy wykonać samemu.
- Rodzaj dokumentu księgowego,Uwaga: nie musimy tworzyć
numeracji dla każdego z rodzajów dokumentów wymienionych poniżej.
Powinniśmy zastosować co najmniej dwa rodzaj dokumentów “polecenie
księgowania” i “bilans otwarcia”. Jednakże aby łatwiej zarządzać
dokumentami zaleca się utworzyć choć kilka z niżej wymienionych.
- Dowolny - czyli numeracja będzie stosowana dla wszystkich dokumentów księgowych generowanych w systemie.
- Polecenie księgowania (PK) - utworzymy numerację dokumentów PK.
- Bilans otwarcia - stworzymy numerację dla dokumentów BO.
- Sprzedaż.
- Zakup.
- Kasa.
- Bank.
- Magazyn.
- Środek trwały.
- Kompensata.
- Różnice kursowe
- Wyrażenie - po rodzaju dokumentu wprowadzamy konstrukcję numeru dokumentu. W tym miejscu należy się zastanowić jaki sposób numeracji wybrać. System jest bardzo elastyczny w tym elemencie i oferuje bardzo wiele wariantów ustalenia numeru. Szczegóły zawiera rozdział o Ustawieniach. Dla naszego przykładu zastosujemy jeden z najczęściej wybieranych schematów numeracji pokazującej w numerze rodzaj dokumentu - PK, rok dla jakiego sporządzamy dokument - 2018, miesiąc jakiego dotyczy dokument, oraz zastosujemy liczenie numer w sekwencji miesięcznej, czyli numeracja będzie liczona od 0 co miesiąc. Z tych ustawień wyszła formuła, którą wpisujemy w polu wyrażenie:PK/[rok]/[miesiac:zera=2]/[sekwencja_miesiac:zera=2]
- Aktywna - checkbox aktywna pokazuje nam, czy dana seria numeracji będzie widoczna na liście dokumentów księgowych podczas dodawania dokumentu, czy nie.
- Przykładowy numer - pole to jest wyliczane i na bieżąco pokazuje w jaki sposób wprowadzane ustawienia w polu wyrażenie kształtują numer.
- Analogicznie postępujemy dla kolejnych typów dokumentów. Poniżej przykład listy z dwoma rodzajami dokumentów:
Na liście widzimy trzy rodzaje dokumentów księgowych:
- z prawej strony pojawił się przycisk Opcje, który umożliwia:
- edycję - poprawienie danych numeracji,
- usunięcie numeracji,
- kopiuj do nowego - skopiowanie poprzedniej numeracji i na jej podstawie utworzenie nowej.
- w tabeli w polu Rodzaj dokumentu mamy zgodnie z wcześniejszym opisem nazwę rodzaju dokumentu lub “dowolne” oznaczenie - to powoduje, że jak przy wprowadzaniu dokumentu księgowego wybierzemy typ dokumentu np. sprzedaż, to numeracje możliwe do wyboru będą to numeracje SP i numeracja PK (nie będzie możliwa do wyboru numeracja BO bo ona pojawi się tylko przy rodzaju dokumentu BO).
- Ważna jest także kolejność na tej liście bo w takiej kolejności numeracje będą się pojawiać na listach do wyboru.