Dla właścicieli firm
Kasa Niezbędne ustawieniaTematy pomocy
Niezbędne ustawienia
Zanim rozpoczniemy pracę na raporcie kasowym, powinniśmy zweryfikować ustawienia domyślne związane z raportami kasowymi. System przy tworzeniu konta sam dodaje pierwsze domyślne ustawienia ale możemy je usunąć, poprawić lub zrobić zupełnie od nowa.
- Dodanie, poprawianie, usunięcie Kasy w słownikach - wchodzimy w Ustawienia -> Słowniki, szukamy na liście Kasy:
- Dodanie nowej kasy
Tutaj możemy dokonać następujących czynności:
- Dodanie nowej kasy.Wprowadzamy dane kasy i wybieramy Dodaj.
- Zaznaczenie Ukryj na liście - oznacza, że dana kasa nie będzie już widoczna na liście raportów kasowych.
- Opcje:
- Edycja - możemy poprawić dane.
- Usuń - możemy usunąć oznaczenie raportu kasowego - tę funkcję wykorzystujemy tylko w ostateczności! Jeżeli były już jakieś zapisy na raporcie kasowym, a nie używamy już tego typu raportu, lub nie chcemy go mieć na liście, zawsze możemy skorzystać z funkcji Ukryj.
- Kopiuj do nowego - możemy skopiować ustawienia obecnego raportu do nowego dokumentu.
- Kolejność wyświetlania na liście raportów, raport domyślny - po dodaniu nowego oznaczenia raportu kasowego otrzymujemy następujący widok:.
Po najechaniu na listę pojawia się znacznik kursora. Przytrzymując go i przenosząc jedną linię w kierunku drugiej możemy zmieniać kolejność ustawienia pozycji raportów. Po zmianie będzie wyglądało to następująco:
- Ustawienie numeracji raportów - każdy raport kasowy powinien posiadać osobna numerację. Domyślnie taka numeracja jest ustawiona. Jeżeli chcemy ją zmienić lub dodać kolejną wchodzimy w Ustawienia -> Numeracja i indeksy - mamy następujące opcje:
.Po zmianie raporty będą się wyświetlać w takiej kolejności (na liście raportów przy dodawaniu raportów). A Kasa główna będzie domyślnie podstawiana przy dodawaniu raportu.
- Dodaj numerację - pojawia się okienko w którym uzupełniamy dane:.
- Opcje - pole na liście numeracji:
- Edytuj - edycja obecnej numeracji,
- Usuń - usuwanie numeracji,
- Kopiuj do nowego - kopiowanie istniejących ustawień do nowego numeru.
- Ustawienie numeracji dokumentów KP i KW.
Możemy wybrać czy numeracja ma być dla wszystkich kas taka sama - wybieramy Dowolną lub tworzymy numerację dla konkretnej kasy (zalecane).
Dodajemy Nazwę numeracji oraz Wyrażenie - dokładny opis konstruowania wyrażeń opisano w Ustawieniach użytkownik- Oprócz numeracji raportów kasowych musimy również zadbać o numerację dokumentów KP i KW - numeracja ta jest domyślnie dodana.
- Numerację można prowadzić dla każdej kasy osobno lub jedną numerację dla wszystkich kas. Takie są ustawienia domyślne.
- Kategorie dokumentów kasowych.
- Kategorie dokumentów kasowych są używane przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i automatycznym tworzeniu dekretów księgowych - kategoria jest jedną ze zmiennych jakie można wykorzystać przy tworzeniu schematów księgowych.
- Kategorie dodajemy w Opcje -> Słowniki odszukujemy pozycję Kategorie dokumentów kasowych.
Zasady dodawania i obsługi słowników są analogiczne jak przy obsłudze słownika Kasy i są dokładnie omówione w rozdziale o słownikach.